måndag 3 juni 2013

Sommar, sommar....

Juni månad!
Oj, så tiden drar iväg.
Det har blivit sommar...ett, tu, tre.
Inte länge sedan vi hälsade våren tillsammans med vårt kompisgäng, och två vänner från Vietnam.
Ett stort knytkalas hade vi med laxar, sillar, potatis, bröd,
sång, snaps, öl och "varannan vatten".
Sedan punsch till kaffet.
Solen lyste men det var svalt i luften...
inte så länge sedan som snön hade försvunnit.
Kvällen tillbringade vi vid Valborgsmässoelden, i sällskap med hela byn.

Den tänkta Romresan i början av maj, med en väninna, blev inte av.
Jag har under våren fått en smärtsam höftledsartros och går med stöd av kryckor.
Vi planerar att åka när jag genomlidit vårdgarantitiden, genomgått operation och avverkat rehabiliteringen,
och går på två ben igen.

Deklarationen gjorde jag enkelt på datorn och skickade in via Skatteverkets webbsida.
Hm...i år blir skatteåterbäringen en höjdare!

Arbetade i mitt företag t.o.m. april månad, då jag gjorde mitt, för en tid, sista uppdrag...eller senaste uppdrag.
Just nu kan jag inte arbeta längre.
Varit hos läkare och röntgen, och väntar...
sjukgymnast är inkopplad...
Får nu i stället anlita s.k. samarbetspartner, för att tillgodose kundbehoven.

Firade ett barnbarns födelsedag nyligen.
Hm...dom växer och blir stora...och har nya behov och önskningar.
Den här gången behövde hon en större cykel, en jordglob med belysning och ett par "walkie talkie"...vilka även roade hennes en yngre bror.

En mycket god vän lämnade oss, efter en kortare tids sjukdom.
Det fanns inga behandlingar som kunde stoppa sjukdomsförloppet.
Han var älskad av väldigt många, och begravningsgudstjänsten kantades av vacker musik och sång, och känslosamma avsked.

Ekonomin har varit bra.
Pensionen räcker och blir över att leva på och spara av.
Inkomsterna i förtaget är f.n. kvar i företaget, jag har inte tagit ut lön.

Aktieaffärer har inte blivit genomförda, fondköp har gjorts per automatik.
Sparande på konto, likaså.

Har inte så stora utgifter.
Tandläkarbesök...åtgärdat och överkomligt.
Lite nya sko- och klädinköp blev det efter en ordentlig garderobsrensning under vårvintern.

Träning är just nu smärtsamt.
Om något känns dystert, så är det att inte kunna röra sig utan smärta.
Simma går bra.
Att cykla är OK.
Förhoppningsvis så får jag bot och bättring inom detta året.

Mors Spargris samlar under tiden på sig sekiner för framtida utsvävningar, som Rom, Venedig och Toscana, eller Wien och svenska fjällen.
Med familj och med vänner...det finns hur mycket som helst att drömma om.


2 kommentarer:

Per Penning sa...

Trevligt att höra från dig! All lycka med operationen. :)

Spargrisens Mor sa...

Tack! Jag hoppas att det inte är så långa köer till operation. Skulle vara skönt att ha det gjort så fort som möjligt.