torsdag 6 juni 2013

Att medvetandegöra barnen...

Nu är semestertiderna igång.
Det hade jag inte så noga koll på längre.
En vän i familjen, med barn i skolåldern, skulle börja planera semesterresa.
Hon tyckte att allting blev för dyrt för hennes och familjens portmonnä.
Särskilt mycket sparade pengar finns inte.
Det blir kostsamt om man ska ha hotell, hotellmat och en del shopping på resan!
Och inte blir man lyckligare för allt det där heller.
Risken är stor att man kommer att dras med ett övertrasserat konto till långt in på hösten
...och sedan kommer julklappsruschen!
Man kommer liksom aldrig ikapp.

Som väl var kunde jag tipsa henne om den här bloggsidan som jag läste i veckan.
Jag tycker att den beskriver en suverän lösning på i stort sett frånvaro av semesterbudget.
Hela familjen fick vara aktiv i att planera så att man kunde få liten kassa att räcka till mycket skoj!
Barnen fick access till semesterkontot, och mandat att utreda vad som var möjligt att genomföra för pengarna.

Förhoppningsvis kan vår vän med familj också på det sättet få en fin semester.
Och barn vill ju göra bara roliga saker, äta glass, fiska, paddla kanot, cykla, bada, åka buss, leta skatter,..., så det blir nog en fin semester med mycket samvaro och aktiviteter.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker det är en suverän lösning på problemet; barnen får lära sig prioritera och på ett lätt sätt lära sig värdet av pengar.

Jag själv ska (förmodligen)stanna i Sverige i år när jag har semester. Blir första gången på länge vi stannar i Sverige.. får hoppas det blir riktig sommar bara :) Har du något planerat?

Måste också passa på att tacka för en bra blogg - jag har följt den ett tag men inte kommenterat förrän nu. Saknar lite fler uppdateringar bara ;)

Spargrisens Mor sa...

Mina planer är ev en vistelse i den östgötska skärgården. I övrigt blir jag hemmavid. Hoppas på bra sommarväder. Kanske några barnbarn kommer vägarna förbi och hjälper mig att äta jordgubbarna...Maken ska vara ute och fiska en hel del i sommar, så det blir väl en hel del fiskmiddagar sedan...
Har varit lite lat på att skriva i min blogg, och det har blivit lite sporadiskt, eller då och då.
Jag lägger till "Spara Smart..." i min bloglista. Tycker att den kan vara värt att följa och kolla lite hur ungdomar täner och gör nu med sitt sparande och konsumerande. En del bor ju hemma och har ännu inga boendekostnader heller. Ha det bra!

Unknown sa...

Tack för orden! Det låter härligt - vi håller tummarna!

minna sa...

vår svenska natur är underbar! Och gratis! Tälta i skogen, simma och bada. Barn har inte så höga krav som många föräldrar tror. Grilla ute i naturen och spana efter djur. Plocka jordgubbar och kanske besöka en gård med massa djur. Min pappa brukade göra en egen tipspromenad till oss barn. Superkul!

nonhosonno sa...

Bara man njuter av sommaren och ledigheten så spelar det inte så stor roll vad man gör. Bara njut och lev :)