lördag 8 augusti 2009

Köplust i augusti

Härliga augusti

Solen lyser från en klarblå himmel.
Uppe med tuppen och tar med frukostbrickan och tidningen till uteplatsen.
Det är ett herrans liv och kiv omkring mig, i buskarna.
Fåglarna har fortfarande en skock fågelungar efter sig, som piper och kivas.
Riktig morgonserenad!
Tjattrande!

Fortsätter att skriva om veckan som gått sedan ikväll, kanske.

Halloj!
Är tillbaka med berättelsen om min vecka.

Veckan som gått har jag varit hos tandläkaren och fixat med en fyllning som det hade lossnat en bit ur.
Så har jag varit hos frissan.
Hade sparat för att få en klippning à la ”graderad page”.
Rödaktigt mahogny med slingor i.
Börjar arta sig, och syns nu att det är en ny frisyr på gång.
Till vintern är den nog fulländad!

Hade i övrigt en gedigen lista på sådant som måste inköpas.
Tandtråd, tandkräm, ”stoppa-förkylningstabletter”, en bok om geriatrik, en CD-bok till det äldre barnbarnet, en DVD-film till mig, ett par nya sandaler för inomhusbruk/jobbet.

Samt en bok om Rom, med karta.
Lättillgänglig info inför och på resan till Rom.
Har sparat dagar och pengar för den extra semesterresan.
Har aldrig varit där, men alla som har säger att Rom får man inte missa!
Det finns mycket att se och uppleva där, visst.

Sedan fick det också bli en sväng in på Systemet.
Hade en lista med viner som jag skulle prova, men de flesta av dem är beställningsvaror.
Så jag köpte en flaska rött vin, och min favoritwhisky
Yes, I´m a whiskydrinker!

Allra sist fick jag så investera i ett nytt busskort, tioresors.
Och, nu så får det vara färdighandlat för denna månad.
De ca. två veckorna till nästa lön blir det att äta ur frysen, mera matdosa, och kanske bli bjuden…

Har klippt gräset, eftersom det var jag som var hemma mest denna veckan, och vattnat rabatterna, och tvättat mm.

Och Mors Spargris vandrar lite i uppförsbacke, ändock med lätta steg.
Indexfonden är +37 % i år och aktierna har gått upp +4,50 SEK sedan inköp.
Hyfsat, tycker Mor f.n.

Trevlig helg!

10 kommentarer:

Sefo sa...

Gott med Whiskey, mitt senaste köp var en The Snowgrouse och Scottish Leader. Har inte testat någon av dem ännu.
Ska också framöver köpa dem du tipsat om, Bowmore, Laphroaig och Lagavulin. =)
Ha en trevlig helg! =)

Spargrisens Mor sa...

Visst gott. Min MacCallan som jag köpte, inspirerad av dig, hade tagit slut, och det blev nu en Bowmore igen! Får testa dom som du nämner nästa inköp. Går åt ca. två x 750ml per år för mig. Är det mycket? Det är som om man tar sig ca. 2 ml/dag...

Per Penning sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Per Penning sa...

Stavade fel. Mitt tips får bli Caol Ila. Tack för ett mysigt inlägg!

http://en.wikipedia.org/wiki/Caol_Ila

Spargrisens Mor sa...

PP: Tittade på deras hemsida, och jag tror att Caol Ila är i min smak. Tack för tipset.

Sefo sa...

Nej jag tycker inte det är mycket! Hos oss går det 1-2/år, och det har hänt att det gått mer då vi haft många gäster som gärna dricker whiskey. =)
Själv så vill jag börja samla på whiskey, såg ett inlägg hos Vägen Till Ekonomisk Vishet att man på sikt kan tjäna lite pengar på det. =)

Per Pennings tips låter också intressant!

Ha det gott! =)

Wicke sa...

Skönt att få så mycket uträttat. När åker du till Rom?

Spargrisens Mor sa...

Wicke: V39/V40. Hoppas på bra promenadväder där då. Får väl se om jag orkar klättra upp i någon kampanil där. Nu efter operationen så har jag ju inte så ont heller. Klättrade upp i Pisas och i Florens' torn före det. Magnifika utsikter över stad och omgivningar!

Ekonomisk fighter sa...

Mysigt med alla inköp..har du en bit till affärerna? Lät lite som förr i tiden när man uträttade många ärenden på samma gång:)
Du har en mysig resa frmaför förstår jag, jättekul:)

Spargrisens Mor sa...

Ekonomisk Fighter: Ja, det är en bit till de affärer som har "specialgrejer". Vi har en mataffär i byn , och där handlar jag maten, så mycket som möjligt, dels för att vi ska få behålla vår affär, dels för att jag inte vill köra in till sta´n och kasta min dyrbara fritid på att handla i stora köpcenter. Vissa saker måste jag till sta´n för att få tag i. Åker buss eller tåg, har listat vad som ska inhandlas, och med ryggsäck så klart. Det blir som en planerad utflykt, och ibland har jag träff med väninna, son eller make, äter utelunch, eller fikar. Kombinerar ibland med museibesök, simmar i badhuset mm kul. Och, det får inte bli FÖR ofta. Jag trivs bäst här på landet!