tisdag 2 juni 2009

Det här är en bra dag...

Meningen kom till mig när jag läste Finanskvinnans blogg.
Allt hade gått hennes väg! Hon har gjort bra resultat - på tentan mm.

Sommaren är här.
Sekinerna i Mors Spargris växer till, och Mor sneglar lite då och då mot italienska Toscana.

Maj månad har varit en bra månad.
Jobbat mycket, och även haft det lugnt och skönt emellanåt.
Träffat barn och barnbarn och andra kära vänner och bekanta.

Inkomsterna håller sig jämna.
Fick en "lagom" löneökning, relaterat till föregående årets min prestation, då min arbetsförmåga var något begränsad.
Vid utvärdering av nuvarande insatser utdelades beröm. Alla nöjda!
Efterfrågas en vinkling av verksamheten, som är enkel att utveckla.
Egen kreativitet må kunna leda till att livet förblir, eller blir mera, spännande, även framledes.

Utgiftsmässigt var det en ökning, då jag åter reste till barnbarnen. De bor sju timmar bort. Jag åkte med långfärdsbussen. Faktiskt är det ett trevligt sätt att resa på!
Och, måste ju hålla kontakten, vill vara en "levande/närvarande" mormor, och även efterlängtad sådan!
Sedan var det dags för nytt besök hos frissan, nästan sju veckor hade gått från förra klippningen.
Jag blev minst lika nöjd denna gången. Tänk att de utifrån en muntlig beskrivning kan klippa så att man blir nöjd varje gång!
Det är väl yrkesskicklighet.
Ätit lunch ute en gång, och varit på konditori två gånger.
Inköp av vin gjorde jag. Alltid 37,5 cl-flaskor. En sådan flaska räcker till två personer, och blir alldeles lagom mycket vin när som helst i veckan till middagen. Med en bringare vatten.
Plantor inköptes till trädgården, till krukor och lådor. Ganska dyrt faktiskt, mot att driva upp plantor själv! I år hade jag inte egna plantor.
Fint blir det resten av sommaren i vilket fall...
Träolja till utemöbler, trädäck och trätrall.
Och så olja till cykeln, så att den håller sig i form, och far fram lätt när Spargrisens Mor gör sina cykelturer i sommaren.

Har gjort en plan för min motionsaktivitet.
Bästa sättet att få rutin i "stavandet", var att antingen gå före jobbet eller direkt efter jobbet. Så nu varvar jag med före och efter, och bestämmer några dagar i förväg, när jag vet vad i övrigt finns inbokat i kalendern.
Har fungerat hittills, utom när jag varit bortrest hos barnbarnen. Då har jag varit gungmotor på lekplatsen mm.

Tog det här med LCHF mera allvarligt under senare delen av maj.
Det blev Turisk yoghurt, äggomeletter med grädde och creme fraiche, bacon, makrill, Cocosa i kaffet, nötter mm.
Men, jag äter då och då periodvis ganska mycket sallader och frukt, då jag älskar det. I stället för finncrisp äter jag makens goda matbröd bakat på durumvetemjöl! Det kan jag inte motstå.

Hoppas ändå att kombinationen stavgång och mat ger resultat.

I övrigt ser jag fram emot Skatteverkets två infoträffar nu i juni, V23 och V24.
EU-valet, Midsommarfirandet, och den därpå följande sommarsemestern....
Då blir det blandade aktiviteter i fyra veckor...lite hemma...lite borta...bada/softa/cykelfärd några dagar/akvarellkurs några dagar...

Sparandet har gått bra.



Vilka semesterdrömmarna än är så kan Mors Spargris vara lugn.
De går att uppfylla.

Ha det så bra i sommaren alla ni som tittar in hos Mor och Spargrisen.

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Härligt. Bra jobbat! :)

Sefo sa...

Det låter som om det varit en underbar tid, skönt! =)

nonhosonno sa...

Gott gott!

Wicke sa...

Oj, vad duktig du är tycker jag. Och snygg i håret också!
Ha det så bra, Kram, Wi

Spargrisens Mor sa...

PP: Tack, visst är det härligt när allt fungerar bra.
SEFO: Det har varit en tid som stärkt mig, och jag har för min egen del kännt mig tacksam och lycklig!
Nonhosonno: Ja det kan man väl säga!
Wicke: Tack, jag tycker det själv också, att jag har varit just duktig. Mitt fina hår har kommenterats av både kända o okända!