tisdag 28 juli 2009

Sparandet "tuffar" på

Juli månad…
Inkomsterna var som vanligt, lite extra blev det med semestertillägg.

Utgifterna var lite större.
Matkontot mest som drog upp, då vi var många fler här hemma under en period.
Mina semesteraktiviteter var en kursavgift och en tur- och returresa.
En cykelhyra och två övernattningar.
Ett besök på vägkrog, för två.

I övrigt så har Spargrisens Mor gjort lite omfördelning i Spargrisens innehåll.
Den innehåller nu också aktier.

Sparandet är denna månad på mycket mer än 10 % av nettoinkomsten
- Nästan max vad som är möjligt att ”avstå”.
- Testar gränser.

8 kommentarer:

Carro sa...

Ansluter mig som Stalker till din blogg och hoppas kunna hitta lite bra spartips...

minna sa...

aktier är kul! =) usch vårt matkonto drog upp massor...men något måste man unna sig på semestern=)

Spargrisens Mor sa...

Bloggalina: Välkommen! Spartips som inte går av för hackor = Håll utgifterna kortare än inkomsterna! Bara det är en bra början när man ska bli miljonär.

minna: Ja, spännande att gå in i aktievärlden, efter att ha harvat på med konton och fond.
Jag VILL ju BJUDA på massa god mat, och ställa upp med specialkost för dem som har det, när de kommer och bor här. Det är bara roligt!

Sefo sa...

Ja att slantarna drar iväg under semestertider kan jag lugnt stryka under på! Men så har det varit trevligt med alla gäster också! =)

Spargrisens Mor sa...

SEFO: Ja, visst är det roligt när gästerna VILL komma och besöka och vara hos en. Jag trivs mycket bra med att ha gäster hemma, bättre än att själv vara gäst. Det har nog att göra med att jag gillar att ha kollen, att styra och ställa...
Fast det är upplyftande att få bli bjuden och få vara gästen också då och då.

Sefo sa...

Känner igen det där, föredrar att ha gäster framför att vara gäst även om det är som du säger också skönt att ibland vara gäst själv. I mitt fall, att ibland få slippa disken. =D

Carro sa...

Vad du är duktig som sparar så. Jag önskar att jag kunde skriva att det bara var ett vägkrogsbesök... men jag har börjat tänka mer på vad jag gör med pengarna och vad jag vill använda dem till. Det är så lätt att dem bara flyger iväg på strunsaker. Inspireras av din målmedvetenhet =O)

Spargrisens Mor sa...

SEFO: Disken brukar inte springa bort, så den kan man ju spara till dagen efter, eller dela upp i omgångar:)
Bloggalina: Det fanns en tid när jag inte var så målmedveten avseende att spara, och sparandet började när jag blev 40. Jag skaffade ett sparkonto med autogiro, för att dryga ut pensionen senare i livet. Mors Spargris är ett sparande för att kunna uppfylla drömmar, så att det finns pengar för sånt som jag vill göra vartefter. Samt för att lära mig lite om ekonomi, "marknaden", fonder och senast också aktier.