måndag 27 juli 2009

Mors Spargris - ett nytt spår

Ekonomin

… försöker jag ha kontroll över.
Jag menar min egen då.

Spargrisens Mor har, under sin tid med Mors Spargris,
ordnat med bankkonto och en indexfond.
Att regelbundet avsätta minst 10 % av nettolönen är en av Mors ambitioner 2009.

Under en tid har tankarna på en vidare utveckling av innehållet i Mors Spargris
kretsat kring hur en sådan utvecklingen skulle kunna se ut.
Andra spar- eller investeringsformer för Spargrisen känns som intressanta möjligheter.
Ett nytt spår.

För att få mera information inför beslut att utveckla innehållet Mors Spargris, så har Spargrisens Mor följt en del bloggare som skriver om sparande och investeringar i aktier.
Har också tittat på börslistor, kollat på p/e-tal, och på utdelningar och direktavkastningar.

Bankkonto och indexfond har känts väldigt riskfritt.
Bankkontot växer inte så det knakar direkt.
Indexfonden har tickat på rätt så ordentligt.
Valde den sortens fond därför att den är i stort sett befriad från de höga avgifter som många fonder tar ut.

Köpställe för aktier fick bli Mors anlitade bank och det var där som Spargrisens Mor lade in sin köporder.
Trogen kund! Ni vet!

Valde ut en aktie ur en lista med aktier, som jag skapat genom att läsa en mängd information om företagen.
Företag med varor och tjänster som omger mig dagligen.
Det första aktieköpet blev en post hos en stor aktör inom Belysningsbranschen.
Den tände Spargrisens Mor på.

Så, nu är man aktieägare!
Känner mig faktiskt både stolt och modig!

3 kommentarer:

Admin sa...

Grattis! Det är verkligen spännande att börja med aktier. På ett sätt tycker jag det känns som att man börjar sköta förvaltningen av sina pengar själv istället för att låta andra göra det.

nonhosonno sa...

Grattis! Gott att komma igång :)

Spargrisens Mor sa...

Finanskvinnan: Tack! Visst spännande, och intressant att lära sig mer och mer om den ekonomiformen.

nonhosonno: tack, visst är det efter en del "spånande" i börslistor och bloggar.