onsdag 17 mars 2010

Våren!

Idag är den riktiga vårsolen här!
Min äldre kusin har namnsdag.

Jag har en semesterdag, bara för att jag kände att det ville jag ha.
Vara ledig, fundera, tänka ut, få undan, göra spontant saker, skriva färdigt, ta kontakter med..., träffas, känna energin...
Bara vara.
Vara bara.

Dagisbarnen, 18 små människor mellan 1½ och 4 år, och tre "fröknar", gick precis förbi på väg till rastplats i skogsbrynet.
En tvillingvagn hade de med, packad med sittunderlägg och ryggsäckar med matsäck till alla.
Dom "pinnar på" bra de små.
Alla i gula, neonlysande reflexvästar.
Det var vårligt och vårlikt.

Känner på en gång att jag måste gå ut och promenera i solen en stund, eller varför inte ta förmiddagsfikat i solen här utanför.
Lyssna på takdropp och småfåglar, och läsa en bok, eller skriva något.
En skön stund kan jag skapa mig nu, när inget annat väntar på mig.
Maskinerna är redan i gång och sköter sig själva.
Gå ut och vara i solen.
Lapa solvitaminer.

Spargrisens Mor tar en fikabricka och har det extrafint en stund.
Solstund.

Inga kommentarer: