torsdag 25 juni 2009

Semesterns första dag….

… blev solig från tidiga morgonen till sena kvällen.
Underbart och upplyftande.

Spargrisens Mor gjorde en lista över ”vad vill” eller ”skall göra” under de fyra lediga veck­orna.
Först skaffa fram lite info om vad Mors Spargris innehåller avseende tillgängliga sekiner.
Det ser lovande ut.

Börjar med en veckas hemester. Dvs. varva ner hemma, bara tänka på mig själv.
Mera då?
Göra lite fint här och där i huset.
Ta hand om en del utomhus. T ex rabatter, byta ut växter som inte vill sig, mot nya plantor. Ogräs bort, gallring av frösått trädgårdsland.
Lite ”rensa i förrådet”
Och så dela och putsa fönstren. Ta bort allt pollen som krupit in och lagt sig emellan fönster­rutorna. Det kröp in där under vår- och försommarblomningen.
Passa på och ta bort innan någon allergisk medmänniska kommer på semesterbesök och ser det!
Ja, så får det bli lite rena, skira gardiner också.
Sy nya dynor och kuddar till utemöbeln.
Gå igenom kyl- och frys och hiva bort det som är utgånget ”bfd”. Även skafferiet får sig en genomgång!
Skörda rabarbern. Baka rabarberpaj med marängtäcke!
- Marängtäcke är väl inte LCHF?

Planera med barnen om hur/när vi kan träffas ett tag.
Däremellan blir det fem dagar på akvarellkurs.
Och, det ska bli roligt, eftersom jag är lite konstnärligt lagd, men aldrig satsat på att träna upp min talang tidigare.
Så blir det lite cykelsemester i Roslagen.
På öar och fastland, och med båt där det behövs för framfartens skull.
Förhoppningsvis får jag med mig väninnan.
Vi skulle bo på pensionat längs färdvägen, och hyra cyklar, äta gott på små skärgårdsrestau­ranger och ibland köpa med picknick.
Har beställt bästa semestervädret, sol och sköna havsvindar.
Avslutar med att anlända Stockholm med båt från skärgården, och hitta på något kul innan vi åker till var sitt.

Semesterns sista helg kanske jag besöker och träffar barnbarnen igen, och deltar i en musik- och danstillställning.
Är det fint väder så skulle jag kunna tälta där ett par nätter.
Tänk att sova i tält och höra spelandet i buskarna långt in på morgontimmarna!

Tanken är nu att semestern inte ska kosta alltför mycket. Inte kännas för snål. Vara lagom!
Jag vill att mina planer och upplevelser inte ska vara alltför minimalistiska, även om ett välplanerat minimalistiskt leverne nu ger mig bättre kickar än vad spontan kon­sumtion någonsin givit.

Så, Mors Spargris ”fixar biffen”, drömmarna blir verklighet.

Maken är långväga på jobb, och har sin semester senare och på annat håll i Sverige, där han har lite ”obligations” dvs. saker att ombesörja, och så fiska förstås.
Septembersemester ska det bli, tillsammans med maken.
I Rom.
Men det blir en annan resa och en annan kostnad!

5 kommentarer:

nonhosonno sa...

Härligt med semester :) Massor utav bra, lugna och upplyftande saker du skall göra, kanon. Jag har beställt sol så du kommer få riktigt fint väder också. Ha det nu underbart.

Lysande bra inlägg tycker jag!

Per Penning sa...

Låter otroligt härligt! Avkopplande minsann!

minna sa...

vilken underbar semesterplan! Jag vill också ha lite tid för att pyssla hemma!

Spargrisens Mor sa...

Nonhosonno: Tack! Visst är det skönt med semester, och riktigt bra när värme och sol finns med.

Per Penning: Ja det är meningen att det ska vara avkopplande och stimulerande att ha semester, tycker jag.

minna: Jag har funderat ett tag på vad jag ville att min semesterplan skall innehålla. Att spendera en mjukstartsvecka hemma och fixa och dona, tycker jag var en bra start för mig.

Carro sa...

Ååh, vad härligt det låter! Du har ju massor på G =O)